HBS Working Knowledge comenta sobre un trabajo reciente del profesor Gary Hamel, The future of management, que buscaría responder la pregunta, Where Will Management Innovation Take Us?
"...he maintains that only limited incremental management innovation has taken place since the early part of the twentieth century, he believes the time may be right for significant change..."
La masiva migración en la economía y la producción anunciada hace décadas por Peter Drucker del trabajador manual hacia el trabajador del conocimiento estaría llevando al límite las prácticas tradicionales de la administración. Quizá sea esto lo que precisamente se requiera, innovación en la administración, para que las prácticas exitosas de innovación para productos/servicios, procesos y modelos de negocio se extiendan por doquier; hoy sólo una minoría de organizaciones se benefician de éstas, las demás ven fracasar (y/o volverse muy costosos por la baja tasa de éxitos) sus intentos de lanzamientos de nuevos productos y mejoras de productos actuales
"Hamel envisions a future in which the goal of management is to build "nimble" organizations in which innovation is everyone's job; there is slack among human and other resources that allows people to think, innovate, and take measured risk outside the core activities of the business; there is more freedom and self-management and less management as we know it; there is more community and less hierarchy; and there is more shared sense of purpose and less need for management "exhortation." He sees many of these things in each of several organizations—including Whole Foods Markets, W. L. Gore, and Google—that he examines in some depth..."
Continúa la reseña:
"These organizations share some things in common. All are operated in a team mode, with power given to the teams to run mini-businesses, including hiring, training, and firing personnel. All reward teams at all levels for performance. All provide generally unmonitored time for employees to develop product and service innovations as well as either redesign their jobs or relocate themselves within the organization. All share an extraordinary amount of information at all levels and devote a great deal of resources to making sure that all employees are connected..."
¿Por qué no? En efecto, quizá sea la práctica administrativa antes que cualquier otra cosa lo que impide que la innovación sea exitosa; ni la falta de recursos, o su exceso, ni la falta de metodologías, o su disponibilidad, serían responsables de lo impredecible del éxito en la innovación, sino que lo sería nuestra visión de cómo juega el empleado en la misma y las oportunidades reales que de jugar le damos. Tiene sentido. Valdrá la pena leer con cuidado y dedicación el libro del profesor Gary Hamel
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