El libro The Management Myth del filósofo y ex-consultor Matthew Stewart nos ofrece en las mismas 303 páginas una narración sucinta y muy bien documentada de la historia del pensamiento del siglo veinte sobre el management, otra narración (que es toda una novela de suspenso e intriga) sobre su experiencia como consultor de empresas, y sus reflexiones rigurosas desde la formación filosófica que le acompaña acerca de porqué el management y su enseñanza merecen mejor trato y atención que la que hasta ahora han recibido.
Todo dueño o administrador de una escuela de negocios, o decano de una facultad de administración de empresas, o director de programa MBA, etc. se deleitará con su lectura y eventualmente beneficiará a la organización a su cargo... (ni que decirlo, así mismo, todo manager en práctica actualmente)
En ocho entradas a partir de ésta publicaremos breves citas del libro con el doble propósito de despertar el apetito hacia su lectura y delinear porqué afirmamos que estamos de acuerdo con que es urgente y necesario innovar radicalmente en la enseñanza del noble oficio del management
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PS: usamos el término "noble" en su sentido de "Honroso, estimable"
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The Management Myth de Matthew Stewart (p.11)
“But the modern idea of management is right enough to be dangerously wrong and it has led us seriously astray. It has sent us on a mistaken quest to seek scientific answers to unscientific questions. It offers pretended technological solutions to what are, at bottom, moral and political problems. It conjures an illusion – easily exploited – about the nature and value of management expertise. It induces us to devote formative years to training in subjects that do not exist. It favors a naïve view of the sources of mismanagement, making it harder to check abuses of corporate power. Above all, it contributes to a misunderstanding about the sources of our prosperity, leading us to neglect the social, moral, and political infrastructure on which our well-being depends… The sixteenth-century English philosopher Francis Bacon defined an idol as a phantasm of the mind – sometimes founded in the limitations of our rational faculties, often furthered by the misuse of language an the sophistry of false teachers – that leads us to a pattern of misunderstanding of the world and sustain irrational practices. By that definition, the idea of management is an idol of our times. It is a fat word over a lot the thin questions marks. It is a edifice of grammatical errors, misperceptions, and superstitions that keeps in business much that should be put out of business.”
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